Digitale transformatie en marktaandelen.
Marketing is het geheel wat er wordt gedaan om een marktaandeel te vergroten of te behouden. Dit kan door verschillende strategieën, bijv. Blue ocean.
Het Business Model Canvas template bestaat uit negen bouwstenen die je helpen om je bedrijf te beschrijven.
Veranderingen kunnen het beste worden ingezet wanneer het goed gaat, aangezien er dan geld is voor de verbouwing.
Framework van de ‘ondertussenheid’ in een digitale wereld. Dit framework helpt om keuzes te maken in soorten innovaties en projecten. Ook in de ondertussenheid te organiseren en te besturen.
Marketingkanalen en Google Analytics.
Kanalen kunnen op meerdere momenten worden ingezet binnen de see, think, do en care funnel.
Search wordt altijd ingezet in de see, think, do en care funnel. SEO wordt ingezet bij iemand die ergens naar op zoek is. Probeer te kijken naar techniek, content en off-site van de digital marketing blog.
Bekendmaking voor de digital marketingblog.
Welke onderdelen vallen onder techniek, content en off-site?
- Alt-teksten bij de afbeeldingen zijn niet ingevuld. Zo weet google niet wat voor
afbeeldingen dit zijn en zullen ze niet in google afbeeldingen terechtkomen.
- Betere database. Bij veel gebruikt is de website langzaam. Hierdoor gaan mensen
snel weg en krijg je een lagere score bij google.
- Maak gebruik van https ipv http.
- Tekst zelf ook gebruik maken van de woorden digital marketing.
- Geen gebruik gemaakt van Social Media.
- .min files gebruiken kunnen we ook nog toevoegen
- Social media
- Bijna het einddoel halen
- Stappen om het einddoel te behalen
- Bijv. Nu al kijken voor een vakantie voor volgend jaar
- Zonder micro is er geen macro.
- Geld
- Webshop: Einddoel is het product verkopen
- Het doel bereiken
- Welke pagina’s worden bezocht
- Hoeveel producten er worden gekocht
- Kenmerken van de doelgroep
Raw data altijd aanzetten! Anders mis je belangrijke data, een soort back-up.
Zie link naar de aantekeningen.
Het proces van user experience.
Een aantal belangrijke termen:
UX User experience design
UI User interface
IxD Interaction design
HCD Human centred design: de interactie in de sociale samenleving
UCD User centred design: user weet dat hij de gebruiker is
IA Information architecture: minder bezig met de gebruiker, maar wordt meer naar
de flowcharts gekeken en hoe het in elkaar zit
Meer informatie over UX.
Dit verhaal is gerelateerd aan Anika.
Anika Koks probeert in de ochtend van alles tegelijk te doen, denk hierbij aan haar make-up op doen, een serie kijken en ontbijten tegelijk! Hierdoor heeft ze soms haast, waardoor ze heel snel moet fietsen om op school te komen.
De beste oplossing zou een korte aflevering kijken, omdat ze altijd graag de aflevering af kijkt en liever op school ontbijt. Door een app te creëren waar ze verkorte afleveringen kan kijken zou De Oplossing zijn. De app filtert de onderdelen uit de serie die het minste van belang zijn, waardoor de serie minimaal 10 tot 15 minuten kan worden ingekort.
Onderstaand het prototype op een Macbook van papier geknutseld.
Link naar het proces van de mini challenge!
Link naar de aantekeningen
Video over Esmee Li.
Campagne: Happiness
Coca-cola plaatst op verschillende plekken in de wereld een ordinary Coca-Cola®
vending machine. Elke ordinary Coca-Cola® vending machine heeft een andere stunt,
waarbij happiness het doel is. Wanneer de gebruiker een knuffel geeft of geld
inwerpt dan komt er een verrassing uit. Denk hierbij aan twee flesjes cola, een grote
fles cola met bekers erbij, een zakje snoep etc. Het doel is om dit te delen met jouw
vriend, vriendin of familielid. Door het delen van hetgeen dat de gebruiker op dat
moment heeft gekregen is het een stuk onverwachte happiness delen.
Link naar voorbeeld 1
Link naar voorbeeld 2
Coca-Cola heeft bij deze campagne een website waarop de campagne staat met
daarbij Twitter en Facebook waar de gebruikers vindbaar is. Op de website zelf is het
dan ook meteen deelbaar via deze social media kanalen, waarbij Google Plus en Email
ook nog een optie is.
Link
naar de campagne
Campagne: GSM achter het stuur
Voor deze campagne is er een video gemaakt om te laten wat er kan gebeuren als
mensen de telefoon gebruiken tijdens het autorijden.
Hierin wordt horen, zien en emotie gecombineerd. Er is zichtbaar wat er gebeurd
wanneer iemand met een auto tegen een andere auto aanrijdt, wat het met de
persoon doet en een verhaal van iemand die het echt heeft meegemaakt.
Link naar de reclame
De campagne om de app ‘Heel Nederland in AutoModus’ te downloaden.
Link
naar de campagne
Meer voorbeelden:
Link naar voorbeeld 1
Link naar voorbeeld 2
Kranten, aangezien het een aangrijpend verhaal is. De app ‘Heel Nederland in AutoModus’ moet het aantal ongevallen moet terugdringen.
Website, waar de campagne staat uitgelegd.
De campagne kan vanuit de website worden gedeeld via Twitter, Facebook en LinkedIn.
Onderwerp: Paper art it is.
Doel: Anderen kennis laten maken met paper art.
Foto van het eindresultaat.
Foto’s over gedurende het proces van het eindresultaat.
Foto’s van mij aan het werk.
Video van het verspreiden.
Een poppetje van paper art popt op uit een kaart.
Spreker: Dit ben ik. Herkenbaar aan de kleuren rood en zwart.
Een ballon die lucht verliest met “23” erop die het beeld in komt er stopt op een
landkaart van Nederland op de plaats Venlo.
Spreker: Ik ben 23 jaar en ik woon in Venlo.
Dan valt er een laptop op een bureau.
Spreker: Ik studeer momenteel ICT & Media Design en volg de minor Digital
Marketing.
Een potlood die op dat moment een poppetje tekent met spierballen. (deze die
uithoudingsvermogen laat zien)
Spreker: Daarnaast werk ik als vertegenwoordiger, medewerker, caissière, tolk en
grafisch vormgever.
Logo’s die in beeld komen onder het getekende poppetje.
Spreker: Bij instanties als Cafetaria De Molensteen, carnavalskrant Melderslo en
DOCfeed.
Logo’s van de programma’s vliegen in.
Spreker: Om werk en studie uit te voeren gebruik ik vooral de programma’s
Photoshop, Illustrator en InDesign voor design.
Logo’s van de programmeertalen vliegen in.
Spreker: Daarnaast HTML, CSS en JS voor front-end development.
Certificaat logo’s vliegen in van behaalde certificaten.
Spreker: Inbound marketing, Google Ads Fundamentals etc. relateren aan mijn
vaardigheden.
Hobby’s vliegen ook in.
Spreker: Verder vind ik het leuk om muziek te luisteren en ben ik graag creatief bezig
zijn met papier.
Link naar het proces
Het laten zien hoe geluk samen komt in een uiting door het gebruik van paper art. Vanuit de Chinese cultuur het zo dat origami kraanvogels en sterren voor geluk staan, dus wat is er nou beter om deze twee objecten samen te brengen in een boom. Bomen brengen vaak mensen bij elkaar, dus nu ook het geluk op meerdere vlakken.
Daarnaast zijn de hoofdkleuren rood en zwart, aangezien dit de kenmerken voor de maker zijn. Altijd als alles rood in combinatie met zwart is, is het duidelijk dat het echt een EsmeeLi-Design is.
In het beginshot worden er spullen getoond die worden gebruikt voor het eindresultaat.
De manier waarop de boom wordt gemaakt. Dit wordt door middel van elektriciteitsdraad gedaan en daarom wordt zwart papier gewikkeld.
De voorbereiding om de origami kraanvogels te maken, waarbij het papier in vierkanten wordt gesneden.
Het maken van de origami kraanvogels.
Het tonen van alle origami kraanvogels.
De voorbereiding om de gelukssterren te maken, waarbij het papier in stroken wordt gesneden.
Het maken van de gelukssterren.
Het tonen van alle gelukssterren.
De deksel voorzien van een laag papier, zodat het een geheel wordt.
De sterren in de glazen pot plaatsen, zodat er onder de boom en boven in de boom geluk is.
Alle origami kraanvogels staan op de boom en dat mag worden gevierd met een rode strik!
Een bewegend shot van het eindresultaat!
Een stilstaand shot van het eindresultaat!
De muziek die eronder valt is vrij vrolijk, aangezien het gaat om geluk. Het geluk is er wanneer blijdschap aanwezig is.
Werkt de video niet?
Bekijk het op YouTube!
Chatbots is de toekomst.
- Landbot.io (generate a chatbot for you)
- Not useful with Facebook and other social media
- Useful with Facebook
- Follow options
- Metrics
- Dataflow is better
- Export to Google Home
- Useful for voice assistant applications
- API is limited
Het begin van tableau.
Data science is multidisciplinair. De vraag die altijd moet worden gevraagd wanneer er
iets gedaan moet worden met data is: "Wat betekent de data?" Zonder de data te begrijpen
is het niet mogelijk om er iets mee te doen.
Link naar de aantekeningen
Tableau kan iedereen helpen gegevens te bekijken en deze ook te begrijpen. Tableau maakt
met vrijwel elke database verbinding, sleep en zet visualisaties neer en deel ze met een
klik.
Search Engine Optimization
SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. SEO wordt gebruikt om uw website goed vindbaar in de zoekmachines te maken. Belangrijke factoren van SEO zijn Linkbuilding, Content Optimalisatie, Social Media en Techniek.
Er zijn vier hoofdfases voor de SEO strategie.
1. Awareness stage
Een aantal voorbeelden van typische content die in de awareness stage kan worden ingezet
zijn blog posts, infographics en research, surveys en reports. Daarbij worden call to
actions ingezet met als doel de bezoeker uit te nodigen. Denk hierbij aan het downloaden
van een whitepaper of het inschrijven van een nieuwsbrief.
2. Consideration stage
In deze fase worden producten, diensten en beoordelingen vergeleken. De inhoud die het
aantrekkelijk maakt voor potentiele klanten zijn FAQ-pagina's, podcasts en meldingen
voor speciale deals en speciale aanbiedingen.
3. Conversion stage
Hoewel conversion keywords het gemakkelijkst te identificeren en te categoriseren zijn,
zijn ze ook de meest concurrerende en moeilijk te winnen ranglijsten. Om SEO te laten
profiteren van de conversion stage zijn de volgende onderdelen belangrijk: De rankings,
profiteren van SEO, de gemeten resultaten en de prestatie.
4. Retention stage
De volgende aantal zaken zijn erg belangrijk bij search engine optimalisation:
- De keuze van zoekwoorden.
- Een bewuste keuze. Zonder de focus op de juiste zoekwoorden en strategie vinden mensen
jouw website niet.
- De kwaliteit van de content op de pagina.
- Content is een heel veel gebruikt begrip bij online marketing. Het is een synoniem
voor 'inhoud', ofwel de tekst, maar ook filmpjes en afbeeldingen op de pagina.
Technische handigheidjes.
- Zoekmachines kunnen niet lezen, maar wel tellen en logica begrijpen. Ze zien kopjes
van teksten, woorden die vaker terugkomen en woorden die in de URL terugkomen als
belangrijk.
- Links van andere websites naar jouw website.
- Het aantal links naar een website vormt voor zoekmachines een indicatie van het belang
van de content van een site. Anders zouden veel andere websites toch niet ernaar linken?
- Door SEO krijg je meer bekendheid op het internet.
- SEO geeft langdurig effect.
- SEO zorgt voor de juiste bezoekers.
- SEO bespaart je geld.
- SEO zorgt voor vertrouwen.
Het gebruik van het CHAMP-model.
Infoland maakt gebruik van het CHAMP-model.
1. Challenges: welke challenges zijn er allemaal bij bedrijf X?
2. Autoriteit: Meteen polsen of het bedrijf mee wilt gaan in wat Infoland kan.
3. Money: Varieert.
4. Prioriteit
A/B testen d.m.v. Hotjar.
Tips:
- Stel altijd de vraag: 'Waar liggen mensen wakker van?'
- Inspelen op type doelgroep
- De doelgroep van Infoland zit vooral in het blauwe gebied.
Agile methode:
- Testen, vallen en opnieuw.
Trends:
- Influence
- Social selling
- Gericht meten op social media, SEO/SEA etc.
Link naar de aantekeningen
Het toepassen van de customer journey, lead generation en lead nurturing binnen de B2B Marketing.
Het is erg belangrijk om de B2B customer journey in kaart te brengen op een project binnen de B2B Marketing. De belangrijkste onderdelen binnen de B2B Marketing zijn lead generation en lead nurturing.
Daarnaast wordt ook vaak marketing automation toegepast. Hierbij wordt er data
opgeslagen in een customer relation systeem waarbij het op zichzelf kan optimaliseren.
Link naar de aantekeningen
Infoland maakt gebruik van het CHAMP-model.
1. Challenges: welke challenges zijn er allemaal bij bedrijf X?
2. Autoriteit: Meteen polsen of het bedrijf mee wilt gaan in wat Infoland kan.
3. Money: Varieert.
4. Prioriteit
Het type doelgroep van infoland zijn mensen in het blauwe gebied. Op een goede dag zijn zij voorzichtig, nauwkeuring, analytisch, gedetailleerd en objectief. Op een slechte dag zijn ze pietlullig, besluiteloos, argwanend, koud, afstandelijk. Infoland maakt hierbij gebruik van het Insights Discovery model. Daarnaast maakt Infoland veel gebruik van de Agile methode, waarbij het proces zo kort mogelijk is door het testen, vallen en opnieuw opstaan. Ook wordt er veel aan sociale selling gedaan, waarbij er gericht wordt gemeten op onder andere social media en SEO / SEA.
Lead generation en lead nurturing zijn geen synoniemen van elkaar. Ze hebben elk een eigen doel, een eigen plaats in je marketing- en salesproces (plus je sales funnel), en maken dan ook gebruik van ander tactieken.
Ieder bedrijf wil graag zoveel mogelijk klanten tot zijn beschikking hebben. Maar in
sommige tijden is het wel erg rustig op het gebied van klanten, of het gaat niet zo
goed met de economie waardoor de klanten wegblijven. In dat geval is het erg handig
om lead generation toe te passen. Lead generation kan op verschillende manieren
toegepast worden, afhankelijk van wat voor leads je wilt binnenhalen. Enkele
voorbeelden van lead generation campagnes zijn:
- Een invulformulier voor een brochure of nieuwsbrief op uw website
- Een formulier om mensen uit te nodigen voor een klantgesprek. Dit kan je
aantrekkelijker maken door een cadeau te geven bij het inplannen van een
afspraak.
- In plaats van alleen mensen om hun telefoonnummer te vragen, kun je ook je
eigen telefoonnummer op de lead generation pagina of website zetten.
Ga naar een netwerkbijeenkomst en verzamel visitekaartjes. Probeer alvast je
bedrijf onder de aandacht te brengen!
“Infoland maakt veel gebruik van de website. Soms gebruiken zij ook een flyer met veel informatie, aangezien de doelgroep precies wilt weten waar iets op slaat en wat zij doen. Ook bezoekt een van onze collega’s op de afdeling marketing veel beurzen en evenementen.” ~René de Jong
1. Infoland kan gebruik maken van een online brochure, waarbij de klant met het
invullen van zijn of haar e-mailadres meer informatie krijgt over een specifiek
onderwerp.
Hierdoor verzamelt Infoland e-mailadressen in hun database met mogelijk
geïnteresseerde klanten. De klanten krijgen de informatie waar zij naar op zoek
zijn. Door het invullen van de e-mailadressen is het mogelijk om emailmarketing
in te zetten als online middel, waardoor verspreiding van
informatie makkelijk kan verlopen.
2. Daarnaast is het ook een idee om relevante contacten op te doen op beurzen
en evenementen, waarbij de Infoland werknemer meteen de relevante
contacten opslaat binnen LinkedIn Navigator. Deze komen voort uit de
gesprekken tussen hen en de Infoland medewerker. Op deze manier scheelt
het veel tijd om achteraf de namen van de relevante contacten terug te
zoeken. Zeker als de Infoland medewerker niet op de naam kan komen.
Hierdoor verzamelt Infoland namen van relevante contacten die wellicht een
potentiële klant kunnen worden. Vanuit hier kan Infoland de relevante
contacten volgen op een afstand. Door LinkedIn Navigator kunnen er
kwalitatieve leads worden gegeneerd waarbij warme afspraken ontstaan. De
Infoland medewerker kan bij een profiel letten op een compleet, professioneel
en persoonlijk profiel. Ook is het een idee om het profiel goed te bekijken op
relevante content.
Creëer een lead nurturing campagne waarmee de relatie tussen de klant en Infoland
ervoor zorgen dat de leads worden opgebouwd. Deze groeien tot een gekwalificeerde
lead die klaar is om doorgegeven te worden aan sales. Met lead nurturing creëert
Infoland een doorlopend en relevant dialoog met de prospects, gebaseerd op hun
behoeften en interesses. Denk bijvoorbeeld aan:
- Maak een contactschema
- Geen pitch, maar educatieve content
- Cross-Channel Lead Nurturing
- Meet resultaten om je campagnes te optimaliseren
Klanten die zich hebben ingeschreven bij Infoland voor een online Demonstratie
moeten hun e-mail achterlaten. Als de Infoland deze gegevens als data opslaat in de
database kan er door middel van technologie een e-mailcampagne worden gestart.
Hierdoor kan Infoland de warme leads makkelijk en snel benaderen. Hierbij kan er
marketing automation worden toegepast, zodat de kosten om dit te bereiken laag
blijven.
Het is vervolgens belangrijk om na de eerste demonstratie de interactie met de
potentiële klanten aan te gaan en een relatie op te bouwen. Dit is wat Infoland doet
door waardevolle informatie te delen. Om deze potentiële klanten op de juiste manier
te benaderen maakt Infoland gebruik van 3 e-mailstrategieën:
1. Educatieve e-mails:
Hebben de klanten vragen over de demonstratie of komen de klanten ergens
niet aan uit. Dan kunnen de klanten in deze e-mail een samenvatting vinden
waar de meeste mensen bij vastlopen. Dit bericht wordt direct na 2 dagen
verzonden aangezien potentiële klanten dan al vast kunnen lopen.
2. E-mails die helpen:
Om het vertrouwen van de potentiële klanten te kweken geeft Infoland de
klanten ook tips over het juist uitvoeren van online marketing. Als de content
van deze e-mails de potentiële klant interesseert vinden de klant het steeds
leuker om een e-mail te ontvangen aangezien de klant hiervoor waardevolle
informatie terugkrijgen.
3. Persoonlijke e-mails:
Persoonlijk e-mails zijn natuurlijk ook belangrijk. Infoland kunnen de potentiële
klanten blijven informeren maar het uiteindelijke doel is om hun een call-toaction
te laten maken. In deze e-mails herinnert Infoland haar klanten, dat het
mogelijk is om Infoland te benaderen voor hun online marketing.
Link naar het verslag
Rapporteren binnen Google Analytics.
- Automatische rapportage
- Zelf instelllen
- Let goed op welke variabelen!!
De gebruikers en conversioratio van de United States is hoog ten opzichte van andere landen. India heeft tegenover de United Kingdom meer users, maar geen conversie terwijl de United Kingdom minder gebruikers heeft.
Er zijn veel gebruikers uit India met ook een hoog aantal aan nieuwe klanten. Als er een
Google shirt in de stijl van India komt, kan deze doelgroep meer waarde uit de shirts
halen
waardoor de conversie kan verhogen.
Door re-marketing zorgen we ervoor dat de sessies met betalen meer in overeenstemming
komen met de sessies met toevoeging aan winkelwagentje. Denk aan een automatisch
display advertentie.
Affiliate marketing proces.
Er zijn verschillende affiliate netwerken. Bijvoorbeeld DL in Nederland. De gebruikers die lid worden zijn de adverteerders.
Binnen affiliate marketing wordt er gebruik gemaakt van de Customer Purchase Journey. Er kan worden gezegd dat affiliate marketing een blind netwerk is. Het draait om Cost Per Sale, aangezien affiliate marketing officieel onder sales valt en niet onder marketing. Hierbij wordt de som CTR = clicks / impressions x 100 toegepast. De impression is de vraag van de adverteerders conversion rate. De laatste website die de gebruiker doorstuurt naar een webshop krijgt de commissie.
De belangrijkste onderdelen van affiliate marketing zijn de adverteerders, netwerk, publishers en klanten.
Digital marketing binnen HRS Group.
Bij HRS Group wordt er een General Distribution System (GDS) gebruikt. Dit systeem wordt real-time bijgehouden, waardoor er prijzen van hotels kunnen veranderen.
Om het verkeer binnen het syteem door te laten stromen loopt het proces door traffic generation, traffic measurement, traffic mix en traffic scaling heen die uiteindelijk bij het final success uitkomt.
Er moeten altijd KPI's worden opgesteld. Deze moeten duidelijk zijn. Vanuit hier gaan internal data en webanalytics richting de attribution een data-base in. De data wordt in de data-base geautomatiseerd.
Daarnaast is de formule voor de directe impact voor het financieel succes: Marketing x Product = Performance. Tot slot wordt het Pareto principe toegepast. Het pareto-principe (ook bekend als de 80-20-regel) stelt dat voor veel gebeurtenissen ruwweg 80% van de effecten afkomstig is van 20% van de oorzaken. Pareto ontwikkelde beide concepten in de context van de verdeling van inkomen en welvaart onder de bevolking.
Conversie met de berekenopdrachten.
Aantal conversies X gemiddelde orderwaarde = omzet
CPC X (100/conversiepercentage) = investering per verkoop
G-star
Totale kosten: 150 euro
30 euro marketingkosten (40 kliks moet 1 conversie hebben)
0,75 X (100/0,56%) = 178,57
Trui
Totale kosten: 125 euro
20 euro marketingkosten
0,71 X (100/0,56%) = 178,57
Verlies
Advies:
- SEO verbeteren op de website
- Investeren in de awareness campagne voor in de winkel
- AdWords beter inrichten
Content marketing
Re-marketing
Opdrachtspecificaties
1. Beperkt marketingbudget van +- €500 per maand.
2. Moet binnen een half jaar quite draaien qua marketingkosten
3. Klikprijs ongeveer 0,35 cent (tussen de 30 en 40 cent)
Oplossing:
Friday Friendsday
Een mogelijkheid is om Friday Friendsday in te voeren, waardoor de potentiële klanten weer
nieuwe klanten kunnen meenemen.
Social media campagne
Facebook advertising op x km op locatie Rotterdam. Als mensen op hun Facebookpagina
komen kunnen zij het liken, waarbij de 1 + 1 acties kunnen worden gedeeld waardoor er
nieuwe klanten kunnen komen.
Daarnaast kan er consistent gebruik worden gemaakt van maximaal hashtags, waardoor
klanten hun uiteindelijk makkelijker kunnen vinden.
Berekening
Stel je hebt 30 dagen in de maand en 30 klanten per dag.
Dan zijn er 900 klanten per maand.
Opdrachtspecificaties
1. Marketingbudget +- 10.000 per jaar
2. Binnen 1 jaar quite draaien
3. Max. 10 nieuwe klanten
4. Meetbaarheid is van belang, geen contactformulier, call-tracking
Berekening vooraf
8,5 overleden inwoners per 100.000 inwoners
Inwoners Tilburg: 215.521
Gemiddeld per maand 152 doden in Tilburg
Oplossing:
Doelgroep bezoeken
Het is een mogelijkheid om langs te gaan bij verzorgingstehuizen, waarbij er op een
interactieve manier gebruik wordt gemaakt. Er kan naar hun interesses worden gevraagd.
Hierdoor kunnen de nabestaanden indenken wat het familielid of vriend wilt voor na het
overlijden, aangezien dit dan op papier staan.
Bijvoorbeeld bloemenkeuze, muziekkeuze, taart/cake, soort kist.
Door langs te gaan biedt de mogelijkheid zich aan om te upsellen. Het luxe pakket zal vaker
besteld worden.
Alle data kan online worden bewaard.
Berekening
Budget is 500 per maand (15 euro per uur), waardoor het is mogelijk om een keer in de
week een verzorgingstehuis langs te gaan.
22 verzorgingstehuizen in Tilburg
Ongeveer 1500 mensen wonen in verzorgingstehuizen
1500 / 22 = 68 mensen per verzorgingstehuis
68 x 4 = 271 klanten bereik per maand
10 / 271 = 3,68% conversieratio
3,68% x 68 = 2,5 toezegging per bezoek
Opdrachtspecificaties
1. Coureurs
2. Boekenarchief
3. Bestelformulier
4. Webshop volgt nog. (hoe is dit rendabel?)
5. Verkoop via bol.com andere websites en tussenpersonen
6. 2 Fontys studenten hebben de momentele website gemaakt (2000 euro)
7. Budget: zo min mogelijk
Oplossing
Doelgroep
Cadeau branche
Samenwerkmogelijkheden
Er kan worden gekeken of er mogelijkheden zijn tot samenwerking met bijvoorbeeld Greetz
en andere cadeau gerelateerde webshops. Dat zij hun boeken kunnen verkopen op de
website van Greetz, waardoor de doelgroep wordt bereikt.
Andere opties
- SEA inzetten voor de zoekwoorden F1, cadeau en boek.
- Deze zoekwoorden gebruiken in de talen waarin de boeken in de meeste landen
wordt verkocht. (Multi language plugin gebruiken)
- Gratis digitale versie.
Link naar de opdrachten
TBA stappen en Webcare.
Persuasion driehoek
Marketing > Usability > Psychologie
Bijvoorbeeld: Een cadeau geven
Laat bezoekers "ja" zeggen op een bezoek.
Bijvoorbeeld: kortingen, niemand haalt 100% op LinkedIn.
Bijvoorbeeld: Getallen als feiten werken goed, alle game ontwikkelaars hebben psychologen in dienst, veel kleine snippets, LinkedIn Recommendations.
Laat zien wie jouw bedrijf leuk vinden.
Als hij het zegt "zal het wel waar zijn".
Bijvoorbeeld: Logo's & keurmerken.
Verlangen het meest naar zaken die zeldzaam zijn, onbereikbaar zijn.
Bijvoorbeeld: Filters op bijv. gezinnen, vrienden, cultuur, locatie, groepsgevoel, leeftijd en geslacht.
1. Bungler (verpest kansen)
2. Smugler (overtuigingstechnieken)
3. Sleuth (overtuigers waar we naar streven)
Het model Paid, Earned en Owned is een belangrijk onderdeel van Webcare! Paid, de betaalde media. Earned, niet betaalde media. Owned, de beheerde accounts voor de mediakanalen en website.
Ook klantenservice en reacties zijn van belang! Bedenk goed welke reactie er wordt
geplaatst. Hier kunnen voor- en nadelen aan zitten. Denk altijd aan Think voordat er
wordt gereageerd.
Before you post... THINK!
T - Is it true?
H - Is it hurtful?
I - Is it illegal?
N - Is it necessary?
K - Is it kind?
Alles draait om waarde en de opdrachten.
Dat is een set van waarde van qualitatieve en kwantitatieve variabelen.
De vier V's van Big Data:
1. Volume: alle data
2. Variety: verschillende soorten data (bescheidenheid)
3. Velocity: tijd
4. Veracity: nauwkeurigheid
Waarde vanuit 2 perspectieven
- oomed to fail: moeite met de waarde van de data (bijv. V&D, Nokia)
- Fatal attraction: vaak jonge start-ups (bijv. Tesla)
- Enjoy while it lasts: Winst maken, maar lage klantwaarde (bijv. banken)
- Win / win: Winst makende bedrijven (bijv. Google, Netflix)
Big data assets: de data zelf.
Denk hierbij aan de klantdata, bedrijfsdata, transactiedata (bijv. Albert Heijn, OV,
bol.com), marktonderzoek, Smart GIS (locatietracking), webanalytics. passieve metingen
(bijv. gasmeting, Tesla), webscraping (tool gebruiken om informatie te winnen), open
data (bijv. CBS, kvk) en social media.
Al deze onderdelen is een combinatie van big data.
Data integratie bestaat uit een databron, het verzamelen van de data en business intelligence. Hieruit vormt er een ETL principe. Daarnaast zijn privacy en storytelling ook belangrijk. Storytelling bestaat uit een situatie, complicatie, kernboodschap en de uitwerkingen die als datavisualisatie worden getoond.
Databronnen:
- CBS: statistieken van een kozijnbedrijf Horsten Kozijnen.
- Google Analytics: het traceren van de data.
- Facebook: de doelgroep targetten.
- Company.info: waar meer informatie over bedrijven te vinden is.
Link naar de presentatie
Smart city ideeën (zonder na te denken over de privacywetgeving):
1. Camera's in de stad: waarbij het gedrag van personen op diefstal wordt gemeten.
Hierdoor kan diefstal worden voorkomen.
2. Kaart online: beschikbare parkeerplekken zichtbaar. Zowel betaald als onbetaald.
3. Applicatie voor eten: een melding krijgen wanneer de gebruiker trek krijgt. Op dat
moment ziet de gebruiker het dichtsbijzijnde eetgelegenheid getoond van het
lievelingseten van de gebruiker. Wanneer de gebruiker een aantal keren achter elkaar
naar dezelfde eetgelegenheid gaat dan krijgt de gebruiker automatisch ook andere opties
te zien doordat er een variatiemogelijkheid in de applicatie zit.
4. Wachtrij applicatie: De wachttijden van bepaalde wachtrijen. Bijvoorbeeld bij een
festival.
The Secret of Social Media.
Vraag (het begin van alles): Waarom is 1 dag zonder social media moeilijk?
Antwoord: Fear of missing out, dopamine, sociale validatie, communiceren = noodzaak
(valkuil: fake news)
Real-time volgers zijn belangrijk. Dit kan voor een dalende lijn zorgen, waardoor er een slecht imago ontstaat. Campagnes daar tegenover hebben een kracht op social media.
Modern customer journey: social media wordt bijna altijd in alle stadia ingezet. Daarnaast kan Facebook Power Editor worden gebruikt om advertenties te beheren. Hashtags kunnen worden ingezet voor de herkenbaarheid. Verder is E-mail/chat automation handig voor herhalingen van bijvoorbeeld kortingen.
Start-up: weinig budget
Wereldwijd: community building in meerdere talen
Doel crisis communicatieplan: Social media kanalen in gebruik zijn Facebook, LinkedIn en
YouTube. Instagram moet worden ingezet.
Oplossingen kunnen zijn: besloten Facebook groep, een community waar tips & tricks
worden gedeeld en webinars.
Marktleider in cosmeceutials: genoeg budget
Benelux: Community is er al
Doel: Trending worden en influencers aan je binden. Facebook en Instagram wordt al
gebruikt. YouTube moet worden ingezet. De doelgroep zijn vooral vrouwen met een
bovengemiddeld inkomen.
Oplossingen kunnen zijn: (beginnende) influencers op YouTube samples sturen,
verschillende doelgroepen benaderen, begin advertenties op YouTube plaatsen (eerste x
aantal seconden zijn gratis), spa bedrijven benaderen, exclusiviteit laten zien (limited
edition), testpanels opzetten voor de nieuwe producten en een loyaliteitssysteem
invoeren waarbij punten worden gespaard.
Robotica voetbal.
Dhr. Teade Punter is lector in High Tech Embedded Systems. Hij heeft verschillende teams gehad om aan de slag te gaan met de robotica voetbalrobots. Op het moment is het een team vrijwilligers die bereid zijn om de statistieken van de voortgang bijhouden mocht dit nodig zijn. Al zijn er wel meer vrijwilligers nodig, zoals mensen binnen het marketing vakgebied. Uiteindelijk is het een optie om een community op te bouwen en deze te internationaliseren met als doelgroep applied science.
De voetbalrobots bevatten sensoren. Voor de voetbalrobots moet er een digitale variant komen als productaanbod waardoor mensen worden geënthousiasmeerd. Er zijn een aantal onderdelen waar de voetbalrobots nog nodig hebben zoals meer bekendheid, promotie, digitaal product, robotvoetbal vermarkten door een geprogrammeerde strategie, robotfinanciering, crowdfunding en sponsoring. Op het moment krijgt het team sponsoring van ICT Group en Itility (partners in education) voor het technische deel.
Daarnaast is TechUnited afgelopen jaar kampioen geworden en is de Robocup een 50-jarige uitdaging. Er is overigens nog geen officiële naam voor het robotvoetbalteam. Op het moment heet het RIF (Robot Initiatief Fontys). Hetgeen dat zij willen uitstralen is op de eerste plaats de robotica opleiding, dan volgt mobiele robotica en het praktijkonderzoek.
Kortom de opdracht is om het robotica voetbal te vermarkten, sponsoren te vinden en nieuwe mensen voor in het team.
Logo Rollin Robots
Naam: Rollin Robots
Slogan: Rollin to Victory.
Het team uitbreiden met 30 applied science studenten.
Deelnemen aan het International Micro Robot World Cup Soccer Tournament.
1. In mei 2019 een sponsor vinden om deel te
nemen aan de Robocup.
2. In mei 2019 een platform hebben ontwikkelt
met minimaal 500 gebruikers.
Robocup is opgericht door University of British Columbia in Canada. De Robocup is opgericht om voetbal robotica de wereld in te helpen.
1. Website: Het delen van informatie, recent nieuws en beeldmateriaal in de galerij
2. Twitter: Delen van nieuws / blogs
3. Facebook: Delen van nieuws / blogs
Tech United is een multidisciplinair team van (oud) studenten, PhD’s en medewerkers van de Technische Universiteit Eindhoven die zich bezighouden met de ontwikkeling van robotica. Kennis op het gebied van werktuigbouwkunde, elektrotechniek en computeralgoritmes worden ingezet om problemen op te lossen.
1. Website: Challenges van de Robocup
2. Twitter: Live verslagen van wedstrijden en
challenges
3. Facebook: Live verslagen van wedstrijden en
challenges
4. Flickr: Foto’s
5. YouTube: Samenvattingen @home challenges
Er is een samenwerking met RoboCup Dutch Open, waarbij een lector van de TU/e als voorzitter deelneemt aan het RoboCup Dutch Open platform.
Het adverteren van nieuws binnen gerelateerde platforms die zich richten op de technologie, bij voorkeur op robotica.
Een voorbeeld: Tweakers verkoopt veel technologie waaronder robots vallen. Feiten delen
over robots zou hiervoor een optie kunnen zijn.
Tweakers bron
De meest gebruikte platformen kunnen worden ingezet.
1. Website: Nieuws / blogs en robot-identificatie
2. Twitter: Live verslagen
3. Facebook: Live verslagen
4. YouTube: Vlogs met samenvattingen van de
gebeurtenissen
De website zal worden ingezet met (recent) nieuws en blogs van de gebeurtenissen. Dit kunnen gebeurtenissen tijdens het proces van feiten over de robots zijn, maar ook wanneer het team deelneemt aan een van de RoboCup toernooien.
Twitter en Facebook zijn de meest gebruikte social mediakanalen. Er is een functie die de mogelijkheid biedt om live verslagen uit te voeren. Dit kan interessant zijn voor de geïnteresseerde gebruikers om het RoboCup toernooi op afstand te volgen wanneer het niet mogelijk is om real-time aanwezig te zijn.
Daarnaast is YouTube ook een veel gebruikt social mediakanaal. YouTube is geschikt om
samenvattende vlogs te plaatsen, waardoor de geïnteresseerde gebruikers het gemiste
RoboCup toernooi alsnog kunnen bijwonen wanneer zij het RoboCup toernooi hebben gemist.
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Marketingfacts bron
De website is een van de hoofdkanalen, aangezien de website met het nieuws, de blogs en robotfeiten veel informatie kan verstrekken op het gebied van Robotica. Dit kan door Google naar buiten worden gebracht.
Er is een optie om Search Engine Optimalisation toe te passen op de website. Hierdoor kan de website hoog in Google komen te staan. Met de juiste zoektermen zou het mogelijk zijn om de website vlak onder de RoboCup website te krijgen. Dit kan onder andere door vaak de tag RoboCup te gebruiken en vanuit de website naar feiten te linken op de RoboCup website.
Ook is het belangrijk om rekening te houden met vele mobiele gebruikers. Hierbij kan Cloud Speech API worden gebruikt voor een spraakoptie. Dit is een van de opkomende trends.
“Meer dan 20 procent(!) van Google’s mobiele zoekopdrachten vinden al plaats via voice search en Comscore voorspelt dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 via voice search plaats gaan vinden. Volgens het National Center for Voice and Speech in de VS spreken mensen gemiddeld 150 woorden per minuut en typen zij er 40 per minuut.” ~Frankwatching
Daarnaast is een automatisering door artifical intelligence de toekomst van
internetmarketing waarbij de robots hun identiteit kunnen delen. Door de identiteit van
de robots wordt er informatie verstrekt over de feiten van de robotfuncties. Op deze
manier is het niet meer nodig om de instructies te laten uitleggen door een expert. Dit
kan voor een potentiële groei zorgen.
Frankwatching bron
Crowdfunding is meer gericht op kleine bedragen en sponsoren meer op grote bedragen. Hierdoor wordt de uitgelegde marketingstrategie, verschillende sponsorbedrijven uit de categorie technologie bereikt. Dit kan door door Facebook Blueprint.
Facebook blueprint is een optie voor een non-profit organisatie. Deze functie geeft de
mogelijkheid om bekendheid te creëren via Facebook. Binnen Facebook blueprint zijn er
ook mogelijkheden tot adverteren, het verspreiden van content en hierdoor inkomsten
genereren waardoor leads ontstaan.
Marketingfacts bron
Online marketing.
Yellow Online werkt met SEA, SEO, social media, affiliate marketing, conversie optimalisatie en geven epische trainingen. Er zit wel veel verschil in tijdsbestek per online marketing onderwerp. Zo is SEO vaak een 6-maanden traject en geefd Google Ads snel resultaat.
Voor de kwaliteitscontrole is het belangrijk om te focussen op de landingspagina die aansluiten op de advertenties. Daarnaast wordt Search & Display vaak als campagnetype toegepast. Bij display komt vaak re-marketing om de hoek kijken, waardoor advertenties terug keren na een zoekopdracht. Alle data wordt via de tool Ninjacat vanuit Google Analytics gerapporteerd.
De top vier targetten binnen Google advertising. Er zit een Google Ads veilingmodel met posities. Waarbij de hoogste ad rank en kwaliteitscontrole de hoogste positie krijgt. Om de kwaliteitscontrole te verbeteren kan er worden gekeken naar de CTR, relevantie van zoekwoorden, landingspagina en historische AdWords data.
Er zijn meerdere manieren om zoekwoorden te optimaliseren:
1. Zoekwoorden kunnen breed worden opgebouwd door synoniemen te koppelen.
2. Broad match modifier kan exacte matches achterhalen.
3. Zinsdeel (phrase match) kan exacte matches in zinnen achterhalen.
4. Exact kan de exact ingetypte zoekwoorden achterhalen.
Naast de bovenste mogelijkheden wordt er vaak longtail gebruikt wanneer er een klein budget is, aangezien shorttail veel concurrenten heeft. Er kan altijd een zoekwoordenonderzoek worden gedaan om te achterhalen welke zoekwoorden het meest worden gezocht. Zo kan er worden achterhaald welke zoekwoorden het meest relevant zijn.
Er zijn meerdere soorten advertenties:
1. Drie koppen wisselt de koppen ad. Google laat vaak de beste advertentie zien.
2. Extensies zorgen voor meer gebruikers.
Op dit moment wordt in Nederland alleen beeldadvertenties zonder animatie gebruikt. In Amerika maken ze veel gebruik van bewegende beeldadvertenties. Elke vorm heeft specifieke specificaties en eisen. Dit gaat mogelijk volgend jaar ook in Nederland gebruiken. Dit is een vorm van re-marketing waarbij mensen worden overtuigd om het product alsnog te kopen.
Klanten reizen en de customer journey.
Er zijn veel soorten customer journeys. Vaak gaat de reis van acties naar emotie, motivaties, uitdagingen / obstakels, vragen en inzicht vanuit Google. Baseer de customer journey in ieder geval altijd op je persona.
Een voorbeeld van het CBR:
1. Theorie.
2. Rijvaardigheid.
3. Examen.
4. Check (voor de rijveiligheid van ouderen).
De vraag die Partout vanuit het CBR kreeg was: "Hoe bereik je jongeren?"
Vanuit de hoofdvraag is Partout een klantenreis gaan opstellen met diverse customer
journeys, waaruit impactmomenten zijn ontstaan. Voor elk impactmoment zijn concepten
bedacht, waarna Partout er een van heeft uitgewerkt.
Groep: Iris, Jelle, Nick, Bjorn en Esmee.
Gekozen impactmoment (2): Keuze rijschool. Onderstaand de brainstorm.
Vanuit de brainstorm hebben wij als groep de doelgroepen gesplitst, aangezien jongeren
van 16-18 hele andere interesses hebben als de leeftijd 19-24 en ouders. De meest
gebruikte platformen hebben wij per doelgroep gedefinieerd.
Onderstaand de tabel impact vs inspanning. YouTube en opleidingen hebben mogelijk een
lage impact en lange inspanning, aangezien die doelgroep vaak nog niet precies weet wat
ze willen en het vaak aan hun ouders over laten.
Facebook en Instagram hebben een hogere impact en een lagere inspanning, aangezien het bereik erg groot is en er niet zoveel tijd voor nodig is om dit bij te houden. Google Ads zal een grote impact hebben en ook een lage inspanning kwamen we later achter, doordat het bereik hiervan enorm groot is en er niet zoveel voor hoeft te gebeuren. Google kan veel automatisch genereren.
Daarnaast het platform waar alle informatie tot een plaats komt zal een hoge impact en
hoge inspanning hebben, aangezien het wel wat tijd kost om het platform te lanceren en
iedereen het te laten volgen. Alleen als dit zover is, al de impact veel hoger zijn dan
de andere opties.
De feedback van de Partout medewerkers was dat we ons goed hadden ingeleefd in de
doelgroepen en deze hadden opgesplitst. Ook vonden ze het platform een erg goed idee,
aangezien de impact hoger is dan de social media oplossingen.
SEA marketing.
Het hoofdkantoor van Corendon bevindt zich in Lijnden. Hier ben ik helemaal vanuit Venlo naar toe gereist. Om 08:40u vertrokken en rond 12:45 bij Corendon. Gastcollege bijgewoond en zoals altijd weer aantekeningen op papier gemaakt. Daarna rond 14:45 vertrokken en rond 17:45u thuis.
Corendon begon in 1997 met vliegvakantie naar Turkije. In 1998 veranderden ze de naam naar SpiritTravel TravelAgency en hebben ze in de opvolgende jaren Corendon Touroperator, Corendon Main Brand, Corendon Airlines, GoFun, Corendon Dutch Airlines en diverse Corendon hotels opgezet.
Corendon Touroperator werd opgezet om als luchtvaartmaatschappij vakantievluchten uit te mogen voeren. Corendon Airlines wouden ze eigenlijk niet opzetten, maar ze waren gedwongen om dit wel te doen doordat de vluchten anders niet door gingen. Een aantal jaren later werd GoFun geboren voor de jongere generatie, aangezien dit niet echt populair was voor die doelgroep. Corendon Dutch Airlines werd opgestart om ook vanuit Nederland te kunnen vliegen met hun vliegtuigen. Uiteindelijk heeft Corendon in 2018, 750.000 bezoekers en hebben ze uiteindelijk ook meerdere hotels in Nederland, Spanje, Bonaire en Turkije opgezet.
De belangrijkste formule van SEA is alsvolgt: Ad Rank = CPC x Kwaliteitsscore. Om de kwaliteitsscore te optimaliseren moet je proberen de CTR omhoog te krijgen of terwijl meer kliks genereren. De hoogste concurrentie is vooral concurreren met andere bedrijven.
In-Market kan worden gebruikt om mensen te triggeren die niet op je eigen website zijn geweest. Google weet bijvoorbeeld de "koopintentie" van de bezoekers waardoor er een segment in doelgroepen is, hier kan elk bedrijf op targetten zo ook Corendon. Ook kunnen er targets worden toegevoegd. Denk hierbij aan een persoon die op vakantie gaat met twee volwassenen en twee kinderen, dan weet Google dat het een gezin is. Dan kunnen advertenties voor gezinnen worden getoond bij dat profiel. Daarnaast kan er ook op een product of dag worden getarget. Bij Corendon kunnen ze het beste re-targetten op mensen die nog niet hebben geboekt.
Er kunnen ook reports worden opgesteld met de volgende opties:
- Standaard reports.
- Een eigen dashboard creëren.
- Vooruit kijken op voorspellingen van Google.
- Inzoomen op probleemgevallen, bijvoorbeeld locatie of aantal.
- Print vanuit Google gebruiken. Doubleclick search gebruiken om Google Analytics uit te
lezen.
- Re-target door Ads Display.
Verder maakt Corendon veel gebruik van Effective Revenue Share (ERS) om de effectiviteit van de advertentie campagnes te indiceren en zo de omzet te berekenen met de marketingkosten. Hoe lager de kosten zijn, hoe beter.
De toekomst zal mogelijk meer gebruik maken van spraakprognose. Denk hierbij aan de Google Home en Alexa, waardoor gebruikers meer gaan inspreken. Daarvoor is het slim om meer te focussen op longtail zoekwoorden, aangezien de bezoekers eerder een hele vraag stellen in plaats van korte zoekwoorden.
Vliegtuig!
Augmented reality, blockchain, artificial intelligence.
De Innovation lab is een groep binnen de Greenhouse groep die zich vooral bezig houdt met opkomende trends.
De Greenhouse group richt zich op augmented reality, aangezien virtual reality op dit moment een daling heeft als trends. Er zijn veel meer mensen op dit moment gericht op augmented reality.
Er worden diverse projecten met augmented reality gedaan. Bijvoorbeeld een hololens projectie maken, waarbij het lijkt alsof er iemand tegenover de gebruiker in de kamer zit wanneer iemand een AR-bril op heeft. Of het versturen van een e-mail door een AR-bril. Bijvoorbeeld dat de persoon letterlijk een brief pakt, waar het bericht op wordt geschreven en door een postduif per direct wordt verzonden naar de desbetreffende persoon. Dit gaat richting een mogelijkheid om geen beeldschermen meer te gebruiken in de toekomst.
Veel mensen weten niet wat blockchain is of weten het niet toe te passen. De Greenhouse group is hier momenteel met een team onderzoek naar aan het doen en ook kleine projecten. Ze hopen hier in de toekomst meer mee te kunnen doen. Bijvoorbeeld een platform creëren die gebruiksvriendelijk is voor de gebruikers en de editors.
Dit is nog een trend op het moment. Een van de projecten waar de Greenhouse group mee bezig is gaat over een video wijzigen. Bijvoorbeeld dat een scherm wordt vervangen voor het beeldscherm binnen een video. Ze willen nog gaan kijken naar hoe een voorwerp op een lege tafel kan worden geprojecteerd door artificial intelligence.
De trends augmented reality, blockchain en artificial intelligence vallen binnen de expectation vs time model tussen de lijn first-generation products, high price, lots of customization needed en mass media hype begins. Dat betekent eigenlijk dat dit bedrijf de toekomst voor wilt zijn. Volgens hen zitten veel bedrijven meer tussen mass media hype begins en negative press begins.
Een groep waarbij media, insights en een creatie is. Zij zorgen voor de reis van de klant naar de consument.
De Greenhouse group zorgt dat hun producten past binnen de SCRO strategie. Het gaat hier om een combinatie van data, business goals, usability en psychologie. Voor elk vakgebied zijn er wel werknemers binnen de Creative Hub aanwezig. Mocht dit niet het geval zijn kunnen er altijd andere mensen binnen de Greenhouse group worden gevraagd.
Daarnaast speelt experimenteren een grote rol. Hieronder vallen de onderdelen analyse, learning, hypothese, prioriteiten, test opzetten, design & development, kwaliteitscontrole en test live. Eigenlijk alle onderdelen om een project te bouwen, testen en vervolgens weer te itereren, waardoor het continu kan worden verbeterd.
Verder werden er ook veel voorbeelden getoond van Display advertising. Denk hierbij aan cube advertising, maar ook aan bewegende advertenties, klikbare advertenties en advertenties met een schuiffunctie die een bepaald doel hebben.
User Centred Design Canvas.
Het User Centred Design Canvas (UCDC) wordt bij Exitable voor elk project ingezet. Het draait allemaal om een idee, bouwen, lanceren en data. Dit is het proces in een cirkel die continu in beweging is. Denk vooral vanuit de gebruiker en gebruik relevante input. Het UCDC combineert user needs met de business goals.
De opdracht was om het User Centred Design Canvas in te vullen voor de open dag van FH ICT. De doelgroep zijn ouders en potentiele studenten.
Laten we beginnen met het eerste punt, probleem. Problemen die er zijn: locatie, studiestress, toekomst perspectief, parkeerplekken en voorkennis.
Motivaties: Om het toekomst perspectief mee te nemen gaat de potentiële student voor een diploma, mogelijk ook om te netwerken en de passie te delen. Om de voorkennis op te bouwen wil de student kennis opdoen en qua locatie kan het een motivatie is wanneer het dichtbij is.
De angsten kunnen diverse onderdelen zijn. Denk hierbij aan het toekomst perspectief waarbij een studieschuld kan worden opgebouwd en het kan een ongeldige diploma zijn. Op het gebied van kennis kan er onvoldoende persoonlijke begeleiding zijn of de student kan faalangst hebben. Ook kan huisvesting een angst zijn wanneer de student ver weg woont.
Dan volgt er de comptetitive advantages. Het slagingspercentage is vaak belangrijk, wanneer deze hoog is gaan studenten er eerder studeren. Ook wanneer de naamsbekendheid groter is en de school en opleiding goede reviews heeft.
Oplossingen kunnen zijn door alumni studenten te vragen aanwezig te zijn, vooraf voorlichting via de mail ontvangen, opleiding gerichte voorlichtingen geven op de open dag zelf en voor de huisvesting kan Fontys huizen of kamers opkomen en de studenten garanderen op een verblijfplaats.
Tot slot nog de alternatieve mogelijkheden. Er is altijd een optie om geen studie te gaan doen of te gaan werken, maar tegenwoordig zijn er ook veel zelfstudie mogelijkheden.
Inbound marketing.
De
De Gr
SEA, SEO en CRO.
Binnen RIFF stellen ze eerste een doelstelling op en gebruiken ze de quote meten = weten. Denk hierbij aan het sturen van leads op de bedankpagina, zo specifiek mogelijke campagnestructuren opzetten, exacte en broad match zoekwoorden gebruiken, de kwaliteitsscore in de gaten houden.
Daarnaast kan er ook aan de instellingen worden gesleuteld. Denk hierbij aan de location targeting die meestal op <10 km staat, advertentieplanning waar tijden voor diverse berichten worden ingepland, bid strategy waar de bods op/afbieden of automatisch gaan, advertentie extensies met bijv. producten, telefoon of locatie. Maar ook het optimaliseren van de CPA en concurrentie, bidmanagement die wekelijks wordt aangestuurd en de attributiemoddellen die op tijd zijn gebaseerd.
Er wordt vaak rekening houden met diverse onderdelen zoals de meta title, URL, description, sitelinks en beoordelingen (optioneel). Soms komt er ook microdata bij kijken die een afbeelding, recensies, bereidingstijd en extra informatie kan bevatten.
Andere onderdelen kunnen nog featured snippet, knowledge graph, Google local result en de drie pijlers: techniek, content en populariteit zijn.
Er zijn veel manieren om een zoekwoordenonderzoek te doen. Zo kunnen er zoekwoorden worden ingezet waarbij Google Ads de keyword planner kan gebruiken.
Onder de techniek vallen onderdelen als filterpagina's, snelheid, mobielvriendelijkheid en security / veiligheid. Dit zijn de voornaamste onderdelen waar naar wordt gekeken en rekening mee wordt gehouden.
Linkbuilding is een autoriteit waar vroeger de focus op kwantiteit lag is dat nu op kwaliteit. Er zijn ook voorbeelden van creatieve linkbuilding die viral zijn gegaan. Bijvoorbeeld de oude webshop van de Hema.
CRO draait om conversie optimalisatie, het verhogen van het percentage. De basisprincipes van CRO zijn effectief, efficiënt, tevredenheid en persuasion.
Het begint bij analyseren: wat, waarom, doelgroep en de website. Vanuit hier worden er prioriteiten gesteld en kan het een en ander worden geoptimaliseerd op basis van de verzamelde inzichten. Het analyseren kan kwalitatief en kwantitatief door middel van diverse tools en reviews.
De reviews kunnen op diverse manieren worden aangepakt:
- Slider / carousel op de homepagina. Het best is om geen slider op een webshop te
gebruiken, aangezien het klikpercentage dan hoger is. De slider kan wel op een
productpagina worden toegepast.
- Categoriepagina's zijn de overzichtspagina's. Geef mogelijk de "beste" keuzes aan met
een label, dat werkt goed op de minst verkochte producten.
- Hotjar kan worden gebruikt met heatmaps.
- Gebruikersonderzoeken. Gebruik hierbij think aloud en prototypes.
- Prioriteiten stellen. Houdt het business impact, denk aan de tijd en budget voor de
development, quick wins, waar en hoe het wordt waargenomen.
- Optimaliseren kan vaak prima. Het direct uitvoeren en testen van de prototypes,
samenwerken tussen diverse disciplines zoals UX & development.
De categorie 'bureaustoelen' van het bedrijf Manutan een boost geven. Maak een plan voor de volgende onderdelen: Hoe pak je dit aan?, Naar welke data ga je kijken?, Waar begin je?, Zijn er quickwins? en Hoe werk je samen met verschillende disciplines?
Er zijn diverse onderdelen die kunnen worden verbeterd bij de categorie bureaustoelen:
- De overzichtspagina bevat nu alle bureaustoelen en heeft geen onderscheid tussen de
diverse soorten bureaustoelen. Het advies is om deze als keuzes op te geven, zodat de
gebruiker meteen bij de juiste soort bureaustoel uitkomt.
- Per categorie een productpagina.
- De SEO text bovenaan de pagina naar beneden verplaatsen, aangezien de bezoekers wel
weten wat een bureaustoel inhoudt.
- De advertentie met eventuele korting bovenaan zetten, zodat de drempel lager is om een
aankoop te doen.
- SEO verbeteren. Bijvoorbeelde de laadtijd van de website verbeteren. Dit kan onder
andere door css en javascript files te minimaliseren.
- De banner op de homepagina wat vaker gebruiken.